Dol op lezen

Recensie: Sophie Kinsella als Madeleine Wickham – De vraagprijs

Eindelijk weer eens een boek voor mezelf gelezen. Ik lees heel veel, vind ik zelf, maar dat zijn momenteel vooral veel kinderboeken. Dat vind ik ook leuk, maar afgelopen vrijdag liep ik bewust weer eens een rondje door de bibliotheek om de afdeling met vrouwenboeken. Van een aantal schrijfsters vind ik de boeken altijd wel fijn om te lezen. Dit keer nam ik drie boeken mee en ik begon als eerste in De vraagprijs van Sophie Kinsella als Madeleine Wickham. Sophie Kinsella is vooral bekend van de Shopaholic-serie. Die boeken vond ik wel leuk om te lezen, maar andere boeken vond ik beter. Waarom ze als Madeleine Wickham is gaan schrijven begreep ik al niet zo goed, maar zoals het op dit boek staat, vind ik eigenlijk helemaal raar. Maar het gaat vooral om het verhaal en of dat fijn leest.

Wat vind ik van het boek?

Bij dit soort boeken verwacht ik dat ik lekker onderuit kan zakken en het boek kan volgen zonder er veel moeite voor te hoeven doen. In de eerste helft van De vraagprijs raakte ik af en toe de draad van het verhaal even kwijt. Er zitten veel personages in het boek en ik het duurde even voordat ik de onderlinge band tussen mensen helemaal goed had.

Voorafgaand aan het lezen van het boek had ik de achterkant gelezen en dat had ik beter niet kunnen doen. Ik vond dit niet helemaal overeenkomen met het verhaal. Daardoor had ik het idee dat Alice een soort stalker-gedrag zou vertonen in het boek, maar dit viel best mee. Ik vind Alice juist wel een leuk personage om te volgen in het boek. Verder vond ik Daniël interessant om te volgen. Dit kan deels komen doordat ik natuurlijk juf ben. Ook Jonathan vond ik een interessant personage in het boek. Juist omdat hij minder belangrijk lijkt, maar eigenlijk toch wel een grote rol speelt.

Tijdens het lezen van een boek vind ik het leuk om de ontdekken waarom de titel gekozen is. Dit was bij De vraagprijs al snel duidelijk, maar begon steeds minder een rol te spelen in het verhaal. Ik kan verder weinig begrip tonen voor mensen die vreemdgaan en dat vond ik in dit boek ook echt geen meerwaarde spelen om het verhaal beter te maken. Volgens mij had dit best anders gekund.

Het einde kwam voor een deel verrassend, maar was ook deels wel te voorspellen. Hierdoor bleef ik wel met wat vragen zitten en daar houd ik niet zo van. Van mij mag een boek een gesloten einde hebben of ik moeten weten dat er nog vervolg is of komt. Dat is, volgens mij, bij dit boek niet zo.

Al met al een prima boek om gelezen te hebben en ik zou zo’n soort boek vooral fijn vinden om te lezen als ik op vakantie ben.

Aantal sterren

Al een lange tijd houd ik mijn gelezen boeken bij op Goodreads.com. Daar werken ze met een schaal van vijf sterren. Ik heb daarom besloten die schaal ook aan te houden op mijn site. De vraagprijs  krijg van mij drie sterren. Het duurde iets te lang voordat ik echt goed in het verhaal zat en ik vond het zo af en toe té voorspelbaar qua gebeurtenissen.

Boek aanschaffen?

Een website onderhouden is niet gratis en daarom neem ik deel aan het partnerprogramma van bol.com. Bestel jij het boek via onderstaande afbeelding dan verdien ik daarmee een klein bedrag.

E-book: €4,99