Heerlijk op vakantie

Op vakantie naar Samos

Half juli was het zover: wij gingen lekker op vakantie naar Samos. Vorig jaar hadden we een heerlijke vakantie gehad in Italië. Met de auto een leuke reis daarnaartoe gemaakt en daarna in 12 dagen ontzettend veel gezien en gedaan. Fantastisch, maar achteraf besloten we dat we misschien iets meer dagen lekker hadden moeten niksen. Dat was dus het doel geworden voor dit jaar. Een vakantie met meer niks doen. Samos werd het eiland waar we dat zouden gaan doen.

Kokkari

Op Samos mochten we verblijven in het plaatsje Kokkari. Vanaf ons hotel was het 5 à 10 minuten lopen naar de diverse restaurants en het strand. De lunch en het diner waren iedere dag weer erg lekker en er was een ruime keuze in waar we deze wilden eten. Mijn drie favoriete restaurants zal ik nog delen in een ander blog.
Kokkari is een mooie plaats om doorheen te lopen, maar dat hebben we vooral gehoord van de andere gasten in het hotel. Wij genoten meer van zon, wind en bijna dagelijks verse sinaasappelsap bij het zwembad of op het strand.

Hotel Venus

In Hotel Venus hadden wij een prima kamer met wellicht iets te harde bedden. Na een week werd ons zeer vriendelijk gevraagd of wij wellicht van onze kamer voor drie personen wilden verhuizen naar tweepersoons-kamer. Dit vonden wij geen probleem en na even snel de koffers weer ingepakt te hebben verplaatsten we ons naar een verdieping lager. Erg leuk was het om een paar uur later een bedankkaartje te vinden op onze kamer.

Het eiland Samos

Op Samos hebben we twee dagen een auto gehuurd waarmee we over het eiland hebben gereden. Met wat informatie van websites, verhalen die we hadden gehoord en een kaart gingen we op pad. Niet alles was even bijzonder en leuk, maar toch heb ik een aantal aanraders voor wie ook naar Samos mag gaan.

Manolates en het dal van de nachtegalen
Het plaatsje Manolates is gewoon mooi om gezien te hebben, maar de weg ernaartoe is eigenlijk nog veel mooier. Ik had nooit verwacht dat het op een Grieks eiland zo groen kon zijn. Je rijdt door een prachtig bos en blijft als bijrijder maar om je heen kijken. Af en toe zie je wat stromend water en met de ramen open hoor je constant de herrie van de natuur. Helaas hebben wij geen nachtegaal gehoord, maar het was toch de moeite waard.

Watervallen van Potami
De echte watervallen hebben we niet gezien, want ik zag het niet zo zitten om door water te waden dat minimaal tot mijn middel zou komen. Het stuk tot waar je het water in moet is gelukkig ook al erg mooi om te lopen. Over houten bruggetjes gemaakt van boomstammen en met wat klimwerk over boomwortels heen langs kleine watervalletjes loop je lekker koel onder de bomen. Na een tijdje even getwijfeld of we wel verder moesten lopen, want alles leek zo op elkaar. Toch maar gedaan en blij toe, want het water ging wat harder stromen en het was toch nog net iets mooier.

Kerk in een grot
Bij Pythagorion zou volgens de kaart een klooster zitten. Dit klooster hebben we nooit gevonden, maar door de borden die kant op te volgen kwamen we wel bij een ander bijzonder plekje van Samos. Na een tijdje rijden kwamen we bij een splitsing waar je omhoog kon naar iets of omlaag naar iets anders. Wij kozen voor omhoog. Met wat spannende bochten kwamen we uiteindelijk uit bij een kerkje, dachten we. Meer dan de toren was het echter niet. Toch maar wat rondgelopen en nieuwsgierig een grot ingelopen. Dat was een goede keuze. Aan de rechterkant zagen we een kerkje verstopt in de grot. Een leuke ontdekking.

Ik ben blij dat we dit jaar op vakantie naar Samos zijn gegaan. Gewoon heerlijk genoten van zon, zee, strand, zwembad, lekker eten en drinken en weinig moeten. Benieuwd waar we de volgende keer belanden.